آماری ها چه میدانند؟
::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::
آماری ها چه میدانند؟
statistic
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم

صفحه اصلینوشته های آماریآماری ها چه میدانند؟

تعداد بازدید : 158
نویسنده پیام
javad-vhd آفلاین


ارسال‌ها : 37
عضويت : 16 /4 /1393
تشکر شده : 6
آماری ها چه میدانند؟

آماری ها چه میدانند؟

آماری‌ها علاوه بر علم آمار از توانایی‌های کمی و مهارت‌های روابط عمومی و برقراری ارتباط برای حل بسیاری از مشکلات و مسائل موجود در جامعه استفاده می‌کنند.آماری‌ها در تعیین روش‌های نمونه‌گیری، جمع‌آوری داده‌ها، نظارت بر اجرای مطالعه، پردازش داده‌ها و نظر دادن در مورد نتایج مطالعات به دست آمده نقش ایفا می‌کنند.

صنعت و تجارت

·پیش‌بینی مقدار تقاضا برای محصول تولید شده یا خدمت ارائه شده

·بررسی و کنترل کیفیت محصولات تولید شده یک کارخانه

·امکان سنجی سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف همچون بورس اوراق بهادار

·پیش‌بینی نرخ سود یا شکست

بیمه

فارغ‌التحصیلان رشته آمار آکچواری در اکثر زمینه‌های بیمه‌ای مانند طرح‌های حقوق بازنشستگی، جداول عمر، ارزیابی ریسک، بقای مشتری و مدیریت اجرایی/ عملیاتی فعالیت می‌کنند. آن‌ها به تصمیم‌گیری‌های یک موسسه بازرگانی کمک می‌کنند تا موسسه مذکور با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها، اوراق قرضه و چرا اول آبان روز ملی آمار و برنامه‌ریزی نامیده شد؟

علت نام‌گذاری اول آبان به نام روز ملی آمار و برنامه‌ریزی به ماهیت اصلی این علم بر می گردد.

در دیدگاه کلی و ملی و در سطح کلان یکی از بزرگترین وظایف علم آمار و آماردانان جمع‌آوری و تنظیم داده‌های آماری به منظور بهره‌گیری از آن در برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلند مدت است.

گرچه روش‌های آماری در زمینه نمونه‌گیری کار را برای جمع‌آوری داده بسیار ساده‌تر، ارزان‌تر و مطمئن‌تر نموده است، اما استفاده از سرشماری برای جمع‌آوری داده و اطلاعات به خصوص در سطح ملی همچنان جایگاه خود را حفظ نموده است.

به علت پر هزینه بودن و حجم عملیاتی بسیار وسیع در سرشماری‌ها، جمع‌آوری اطلاعات دقیق و صحیح از اهمیت دوچندانی برخوردار است، بنابراین در این چنین شرایطی به خصوص در سرشماری‌ها ساکن بودن جامعه مورد بررسی مهمترین موضوع را به خود اختصاص می‌دهد.با توجه به موضوع اشاره شده، آبان‌ماه هر سال بهترین شرایط را برای سرشماری داراست چرا که در این ماه جمعیت مورد بررسی به یک ثبات (از لحاظ جابجایی) می‌رسند.به عنوان مثال در این ماه جمعیت عشایر کشور کوچ قشلاقی خود را انجام داده‌اند و در محل مشخصی ساکن شده‌اند و یا ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس و دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف صورت گرفته و این خیل عظیم جمعیتی نیز در مکان‌های مورد نظر ثابت شده‌اند. مثال دیگر پایان یافتن جابه‌جایی محل سکونت خانواده‌ها است.در این ماه اکثریت خانواده‌ها در محل زندگی خود ثابت شده‌اند و جابه‌جایی آن‌ها از مکانی به مکان دیگر چه در داخل یک شهر و چه میان شهر‌ها به پایان رسیده است.پس همان‌طور که ملاحظه می‌شود آبان‌ماه بهترین زمان برای انجام سرشماری‌ها است و به همین علت نیز اول آبان را روز آمار و برنامه‌ریزی نام نهاده‌اند.

مطالعات و بررسی‌های نمونه‌ای

در یک بررسی نمونه‌ای یک آماری می‌تواند اطلاعات به دست آمده از یک نمونه را جمع‌آوری و پردازش کرده و نتیجه به دست آمده از نمونه را تحت رعایت شرایطی به کل جمعیت مورد مطالعه بسط دهد. یک بررسی نمونه‌ای ممکن است در

·تعیین این‌که کدامیک از نامزدهای انتخاباتی محبوب‌تر هستند

·نوجوانان چه غذاهایی را برای خوردن صبحانه ترجیح می‌دهند

·برآورد تعداد افراد بی‌خانمان یک شهر

کاربرد داشته باشد.

فعالیت آماری‌ها در مراکز دولتی

آماری‌هایی که در مراکز دولتی مشغول به کار هستند می‌توانند با اجرای مطالعاتی در پیشرفت برنامه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دولت نقش مهمی را داشته باشند. از قبیل مطالعاتی که شامل:

·ارزیابی مشتریان

·تورم در اقتصاد

·برنامه‌های استخدامی

·رشد جمعیت و روند آن

مالی

·ساخت مدل‌هایی که به یک سازمان در رابطه با جلوگیری از خطر و سوء استفاده کمک می‌کند

·ساخت مدل‌هایی که به یک سازمان در رابطه با جلوگیری از خطر و سوء استفاده کمک می‌کند

·پیش‌بینی بودجه یک شرکت در سال آتی

·ساخت مدل‌های پیش‌بینی کننده بر اساس اطلاعات اقتصادی یا تجاری گذشت

بازاریابی

برای آگاهی از خواسته‌ها و نیازهای مشتریان یک محصول یا نوع جدید آن، آماری‌ها می‌توانند طرح‌هایی را ارائه دهند و بررسی‌های نمونه‌ای انجام دهند تا از نظرات مشتریان درمورد محصول مطلع شوند.

چه طرحی مورد علاقه مشتریان است؟

میزان فروش محصول تولید شده در آینده چه مقدار پیش‌بینی می‌شود و روند آن چگونه است


پنجشنبه 26 تیر 1393 - 19:44
ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.



تمامي حقوق محفوظ است . طراح قالبــــ : روزیکســــ